THOMAS LOCHER

Ο Thomas Locher εμπνεύστηκε την ενότητα φωτογραφιών και κειμέ-
νων Small Gift. To Give. Giving. Given. Gift, if There is Any… ως διερεύ-
νηση της σχέσης ανάμεσα στη γλώσσα και τα οικονομικά αλλά και των δρώντων που ενεργούν εντός του συστήματος αυτού. Αφετηρία του έργου είναι το Donner le temps 1. La fausse monnaie (Given Time I: Counterfeit Money) του Jacques Derrida, όπου ο συγγραφέας αμφισβητεί το κατά πόσον μπορεί να υπάρχει γνήσια «δωρεά», ειδικά σε μια εποχή όπως η σημερινή, όπου η ζωή μοιάζει να κυριαρχείται από τις οικονομικές σχέσεις και τα συστήματα ανταλλαγής. Ο
Thomas Locher αναλύει το κείμενο του Derrida, τοποθετώντας μικρές λεζάντες τυπωμένες με κόκκινα γράμματα κάτω από επιλεγμένες φωτογραφίες που έχουν δημοσιευτεί σε μέσα ενημέρωσης, μαζί με διάσπαρτες, χειρόγραφες παρατηρήσεις και σχόλια του ίδιου του Locher πάνω στο πρωτότυπο κείμενο του Derrida. Οι φωτογραφίες λειτουργούν ως τρίτο επίπεδο νοήματος, προέρχονται από αρχεία
εφημερίδων και περιοδικών και οι περισσότερες τραβήχτηκαν σε προεκλογικές συγκεντρώσεις. Το βασικό ερώτημα που θέτει το έργο είναι το εξής: πότε ένα δώρο είναι γνήσιο δώρο; Με άλλα λόγια,
πότε ο δωρητής δεν έχει καμία απολύτως απαίτηση ή προσδοκία ανταπόδοσης; Χρησιμοποιώντας την έννοια του δώρου ως φιλοσοφική και σημειολογική αφετηρία, ο Locher χρησιμοποιεί το σύνθετο φαι-
νόμενο του δώρου και των χειρονομιών που το συνοδεύουν, για να αναδείξει τις τυπικές και άτυπες δυνάμεις που διατηρούν τη συνοχή της κοινωνίας.
Αναλύει τις διάφορες διαστάσεις της έννοιας του δώρου, τα πιστεύω που διέπουν τη δωρεά και την επίδραση αυτών των εννοιών πάνω στη συγκρότηση του ατόμου και της κοινωνίας. Ο Locher παρουσιάζει παράλληλα το βίντεο HOMO OECONOMICUS, Credit / Trailer (2013), μια ανάλυση των διαφορετικών νοημάτων της αγγλικής λέξης credit («πίστωση», «τιμή», «εκτίμηση» κ.ά. ) και των αμφιλεγόμενων και αντικρουόμενων ορισμών της. Και τα δύο αυτά έργα ανήκουν στη μακρά κριτική διερεύνηση από τον καλλιτέχνη των εγγενών πολιτικών διαστάσεων της δομής της γλώσσας και της επίδρασής
τους στη συμπεριφορά των ανθρώπων και τις δομές των κοινωνιών.