IVAN ARGOTE

Το έργο του Iván Argote καταπιάνεται με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα και ζητήματα που αφορούν την ιστορία της τέχνης. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί πολλά διαφορετικά εκφραστικά μέσα, όπως το βίντεο, η φωτογραφία, το κολάζ, η γλυπτική, η ζωγραφική και η περφόρμανς.
Συχνά αντλεί έμπνευση από προσωπικές εμπειρίες και αναμνήσεις, όπως οι ιδιωτικές οικογενειακές ιστορίες από τη χώρα καταγωγής του,
την Κολομβία. Τη δεκαετία του 1970, ο πολιτικά ενεργός και ακτιβιστής πατέρας του, δάσκαλος στο επάγγελμα, οργάνωσε μια «τάξη διαμαρτυρίας» με τους μαθητές του δημοτικού σχολείου όπου δίδασκε. Αυτή η πρωτοβουλία ενέπνευσε το διαρκές πρότζεκτ Activissime, μια σειρά εργαστηρίων τα οποία οργανώνει ο Argote από το 2011. Σε συνεργασία με παιδιά ηλικίας 4 έως 9 ετών, οργανώνει κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας σε δημόσιους χώρους για ζητήματα που απασχολούν τα ίδια τα παιδιά. Στο πλαίσιο της Μπιενάλε, ο καλλιτέχνης οργάνωσε ένα εργαστήρι με μια ομάδα παιδιών από τοπικά σχολεία της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τη βασική ιδέα του πρότζεκτ, ο καλλιτέχνης ζητά από τα παιδιά να διατυπώσουν με κριτικό βλέμμα ερωτήσεις που αφορούν την κατάστασή τους, ενώ στη συνέχεια τα βοηθά να χρησιμοποιήσουν τον δημόσιο χώρο σαν μια διαδραστική παιδική χαρά, όπου μπορούν ελεύθερα να εκφράσουν
και να μοιραστούν τις ιδέες τους. Η δράση αυτή δεν αφορά μόνο την απόλαυση της ομαδικής δημιουργίας –για παράδειγμα των αφισών και πλακάτ με συνθήματα που βασίζονται στις ερωτήσεις και προτάσεις των παιδιών– αλλά έχει επίσης στόχο να ευαισθητοποιήσει τους συμμετέχοντες όσον αφορά τη σημασία της υπευθυνότητας του πολίτη, της κοινωνικής δράσης και της δημόσιας συμμετοχής.
Το Activissime αναγνωρίζει επίσης τη διαπλαστική δύναμη της εκπαίδευσης και υπογραμμίζει τη σημασία ορισμένων θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η ελευθερία της έκφρασης και το
δικαίωμα στη διαμαρτυρία, την οποία θα πρέπει να γνωρίσουν τα παιδιά από μικρή ηλικία. Πέρα από το Activissime, ο Argote παρουσιάζει και δύο ακόμη έργα στην έκθεση: το Μωβ (2015) και το Μόνοι(2011 – σε εξέλιξη). Το Μωβ είναι μια προβολή διαφανειών και μιας σειράς κολάζ, που συνδέουν το λανθάνον ιδεολογικό υπόβαθρο ξεθωριασμένων φωτογραφιών Kodachrome και Ektachrome με κοι-
νωνικές και χειραφετικές στιγμές των δεκαετιών του ‘60 και του ‘70. Το Μόνοι είναι μια σειρά φωτογραφικών στιγμιότυπων, στα οποία πρωταγωνιστούν σκύλοι που μένουν δεμένοι σε δημόσιους χώρους, έξω από καταστήματα ή σούπερ μάρκετ, περιμένοντας τους ιδιοκτήτες τους να επιστρέψουν. Η στάση των σκύλων –υπομονετική, λυπημένη αλλά παρ’ όλα αυτά ελπιδοφόρα– μαρτυρά την αισιόδοξη προσδοκία τους ότι σύντομα θα πάψουν να είναι πια δεμένα. Το κοινό υπόβαθρο όλων αυτών των έργων είναι η διερεύνηση της ιδέας του δημόσιου χώρου, της κοινωνίας των πολιτών και του ρόλου μας σε αυτήν.