GANZEER
O Ganzeer (γνωστός και ως Mohammed Fahmy) είναι Αιγύπτιος καλλιτέχνης δρόμου, γραφίστας, εικονογράφος, εικαστικός καλλιτέχνης, μπλόγκερ και ακτιβιστής, αν και ο ίδιος μπορεί να μην αποδεχόταν όλες αυτές τις ετικέτες. Είναι γνωστός για τις τοιχογραφίες του, που απεικονίζουν τους μάρτυρες της Αραβικής Άνοιξης, για τα στένσιλ και τα γκράφιτι που εκθέτουν την πολιτική καταπίεση στην Αίγυπτο, αλλά και ως αιχμηρός επικριτής του στρατιωτικού συμβουλίου που κυβερνά τη χώρα. Η δουλειά του ενέπνευσε σε μεγάλο βαθμό την άνθιση του γκράφιτι πολιτικού και επαναστατικού περιεχομένου στους δρόμους του Καΐρου. Τα έργα και τα σχέδιά του αποτελούν σύμβολα της εξέγερσης, στην οποία
προσέδωσαν μια εμβληματική οπτική γλώσσα που έχει απήχηση στον δημόσιο χώρο μέχρι και σήμερα.
Το έργο του με τίτλο The Mask of Freedom, για παράδειγμα, που κυκλοφόρησε με τη μορφή αφισών, αυτοκόλλητων και t-shirts, δείχνει έναν άνδρα φιμωμένο, με τα μάτια δεμένα και με μικρά φτερά στο
δεξί και αριστερό μέρος του κεφαλιού του: μια σκόπιμη αναφορά στην ιδέα της ελευθερίας. Η λεζάντα γράφει, «Χαιρετισμός του Ανωτάτου Συμβουλίου των Ενόπλων Δυνάμεων προς τους Αγαπημένους
Γιους του Έθνους». Η οπτική γλώσσα εδώ είναι άμεση, συμβολική και ξεκάθαρη, ενώ το ειρωνικό αντιμιλιταριστικό μήνυμα του έργου είναι σαφές. Ο Ganzeer ανήκει σε μια γενιά γενναίων, θαρραλέων, πολιτικά ενεργών καλλιτεχνών, οι οποίοι με όλες τους τις δυνάμεις προσπαθούν να φέρουν την αλλαγή στην Αίγυπτο. Για πρώτη φορά στην ιστορία
της χώρας, οι καλλιτέχνες αυτοί διεκδικούν τον δημόσιο χώρο, παρουσιάζοντας σε αυτόν δημιουργίες και έργα με κριτικό πνεύμα. Όταν όμως το 2014 αποκαλύφθηκε το πραγματικό όνομα του Ganzeer,
ο καλλιτέχνης αποκηρύχθηκε από την κρατική τηλεόραση ως «ενεργούμενο της Μουσουλμανικής Αδελφότητας». Δύο ημέρες μετά το γεγονός αυτό, το οποίο ακολούθησε η δίωξη του καλλιτέχνη, κατέφυγε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αρνήθηκε όμως να ζητήσει πολιτικό άσυλο, κάτι που θα σήμαινε ότι θα αποκήρυττε την αιγυπτιακή του ταυτότητα και το δικαίωμα ψήφου. Συνεχίζει να δημιουργεί από τον προσωρινό τόπο διαμονής του, τη Νέα Υόρκη, πάντοτε με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού όσον αφορά την κατάσταση στην Αίγυπτο. Στην έκθεση παρουσιάζει μια εγκατάσταση αποτελούμενη
από ένα κολάζ με αντιστασιακές αφίσες που σχεδιάστηκαν και αναρτήθηκαν σε δημόσιους χώρους στην Αίγυπτο το διάστημα 2011-2014. Το φόντο είναι το αντίγραφο μιας τοιχογραφίας που δημιούργησε στο Κάιρο το 2013, που παρουσιάζει μια μεγάλη γάτα, ένα σύμβολο για τον αιγυπτιακό λαό.